انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور لرستان


کویر دل چه بارانی است امشب                          هوای شهر نورانی است امشب

گلان سرخ وزنبق های دیدار                                 به رویش ها فراوانی است امشب

مگر در شب امید شمس اضحی                          شکفته گل به بزم آل طاها

مگر خیل ملائک باشد اینجا                                  که هرجامنبع نوری است برپا

بیا این شهر ، شهر ماسوایی است                      ببین گلها همه نوری است برپا

بیا از گلشن باغ محمد                                          گلی روئیده از انوار ایزد

هم او  که مصطفی باشد شمایل                         هم او که مرتضی باشد فضائل

به بزم آل یاسین شور و غوغاست                        که این است این همان امید دلهاست

بیا مهدی زکوه طور آمد                                        ببین سلطان شهر نور آمد

عصا و ذوالفقار و دست بیضاء                               کتاب و سنت وهم عقل واجماع

همه را جملگی همراه دارد                                  بهار وخرمی سوغات آرد

بیاید او که صادق در فراقش                                 بگفتا این تن وجانم فدایش

به بزم  وروز دیدار تو سوگند                                  به رزم وجنگ وپیکار تو سوگند

به آتش پاره ی سم ستوران                                 به تکبیر بلند جمله شیران

بمانم باتو در دنیای پرپیچ                                       مرا جان است فدای تو دگر هیچ

 کارت پستال تبریک نیمه شعبان میلاد امام
زمان (عج)

 

آمدنت چون رستاخیز، عدل گستر است و چون سپیده صبح،

نوید آغازی دوباره برای همه خوبی هاست

 میلاد مولود نجات مهدی زهرا خجسته باد.

 

نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 30 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جزییات ثبت نام و انتخاب واحد ترم تابستان ۹۲ دانشگاه پیام نور اعلام شد
به گزارش اخبار پیام نور (PnuNews.com) دانشگاه پیام نور جزییات ثبت نام ترم تابستان ۹۲ را اعلام کرد.براساس دستور العملی که دانشگاه پیام نور صادر کرده است زمان مهمان شدن برای ترم تابستان ۹۲ حداکثر تا ۳۱ تیرماه تعیین شده است. ثبت نام ترم تابستان دانشگاه پیام نور از ۲۹ تیرماه آغاز می شود و تا ۸ مرداد ماه ادامه خواهد داشت .ترم تابستان پیام نور حذف و اضافه ندارد.بنظر میرسد دروسی بیشتری نسبت به سالهای قبل در این تابستان ارائه خواهد شد امتحانات در ۵ نوبت از ۲ شهریور تا ۱۰ شهریور خواهد بود.کارت ورود به جلسه از ۲۲ مردادماه ۹۲ از طریق سیستم گلستان به آدرس reg.pnu.ac.ir قابل دریافت می باشد.

نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 28 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مقاله ی زیر در مورد گسترش کار کردهای کیفیت است.

چکیده

در اين مقاله، خواهيم ديد که مباحث مهم مطرح در حوزه QFD با توجه به گذشته آن چيستند. براي تحقيق در اين مورد، از روش پيمايشي با استفاده از ابزار بررسي اسناد و مدارک موجود استفاده کرده‌ايم. کار جديد و جالب توجه در اين تحقيق، اين است که با توجه به صعوبت انتخاب و تشخيص مقاله‌هاي معتبرتر، برخي مقاله‌ها براساس اينکه چقدر در جهان و يا توسط مجلات معتبر تخصصي به آنها ارجاع شده است، انتخاب شده‌اند و اين يعني جمعي از منابع اين تحقيق از پرارجاع‌ترين متون اين حيطه تخصصي هستند. QFD ابزار تبديل نياز مشتري به ظهور آن نياز در محصول است، اما براي تجزيه و تحليل در حيطه‌هاي غير از کيفيت نيز مفيد خواهد بود.

QFD چيست؟ انواع مختلف تکنيک‌هاي آن که در گوشه و کنار مطرح شده‌اند، چيستند؟ مهمترين تکنيک در ميان اين تکنيک‌هاي دوگانه کدام است؟

با توجه به اهداف و سوالات مطرح شده، ابتدا به تاريخچه QFD و سپس به موضوع QFD مي‌پردازيم و درباره انواع تکنيک‌هاي آن توضيحاتي ارائه مي‌دهيم و بعد با تفصيل بيشتري «روش جدول اولويت‌بندي» و «روش فرايند سلسله مراتبي تحليلي» را توضيح داده و اين دو روش مشهورتر را با هم مقايسه مي‌کنيم. گفتني است که اين مقاله در صدد تبيين تمامي اجزا و ريز موارد مربوط به QFD نيست.

برای خواندن متن کامل مقاله به ادامه مطلب مراحعه کنید.


ادامه مطلب
نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 27 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کایزن چیست؟

کایزن ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است که تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.

در نگاه کایزنی برای تحقق بهبود تدریجی و مستمر در سازمان ها باید سه اقدام اساسی زیر صورت بگیرد :

۱- کلیه فعالیت هایی که هزینه زا هستند ولی ارزشی تولید نمی کنند (Muda ) باید حذف شوند .

۲- فعالیت هایی که به شکلی در جای دیگری به صورت موازی انجام می شوند ( Muri ) با یکدیگر تلفیق شوند.

۳- آن دسته از فعالیت هایی که برای تکمیل و بهبود سطح کیفی خدمات لازمند (Mura ) به فعالیت های سازمان افزوده شوند. این حرکت یا نهضت ۳Mu اساس اقدامات کایزن عملی را تشکیل می دهد.

کایزن چیست؟ (KAIZEN)

برای خواندن کامل مفهوم کایزن به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


ادامه مطلب
نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 23 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 تاريخچه و نحوه پیدایش شش سيگما

نام و ايده آغازين شش سيگما به بيل اسميت نسبت داده مي‌شود. وي كه در دهه 70 و 80 ميلادي به عنوان مهندس ارشد كيفيت و قابليت اطمينان در شركت موتورولا به فعاليت مشغول بود، اكنون پدر شش سيگما نام دارد.روش شش سيگما در ژانويه 1987 به صورت رسمي توسط باب گالوين درموتورولا معرفي و رسيدن به سطح كيفيت شش سيگما به عنوان يك هدف راهبردي پنج ساله تعيين شد.در اواسط دهه 1990 شش سیگما که به تدریج به یک نام تجاری برای یک متدولوژی مدیریت بهبود تبدیل شده بود در بسیاری از کارخانجات معظم تولیدی و سازمان های خدماتی آمریکا بکار گرفته شد.در اوایل سال 2000 شش سیگما بصورت یک رویکرد مدیریتی مستقل به کلیه سازمانها در سراسر دنیا معرفی شد.

مفهوم شش سيگما

برای ارایه یک تعریف جامع از شش سیگما ، باید آنرا از سه دیدگاه مختلف به صورت زیر بررسی نمود :

1 - شش سیگما یک فلسفه مدیریتی ،براساس نزدیک شدن به خواست مشتری و کاهش  ضایعات است، کم شدن ضایعات یعنی هزینه کمتر و افزایش اعتبار تولید کننده.
کاهش هزینه وبهبود اعتبار تولید کننده، بزرگترین مساله در یک بازار رقابتی است

2 – شـش سیگما در بردارنـده یک شاخـص آماری برای اندازه گیـری قابلیت فرآیندها است . قابلیت فرآیند،به معنای توانایی آن برای تولید محصولاتی مطابق با الزامات و نیازمندیهای کیفی است .
فرآینـدهایی که در شـش سیـگما قرار دارند از این توانایی برخـوردارند که در هـریک  میلیون بار ، تنها 4/3 عیب تولید کنند .

3 – شش سیگما یک متدولوژی است، با مجموعه ای از    ابـزار های آماری ، که برای اجـرای نظریه ها و فلسفه های مـدیـریت در راه رسیـدن به تعداد عیـب کمتر از 4/3 در میلیون استفاده می شود .

برای خواندن کامل مفهوم شش سیگما به ادامه مطلب مراجعه کنید . 


ادامه مطلب
نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 15 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشگاه پیام نور بخشنامه جدید افزایش سنوات تحصیلی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را ابلاغ کرد
به گزارش اخبار پیام نور (PnuNews.com)دانشگاه پیام نور بخشنامه جدید افزایش سنوات تحصیلی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را به کلیه مراکز و واحدهای خود ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است : براساس صورت جلسه چهلمین نشست عادی هیات امنا دانشگاه پیام نور به استناد بند ب ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه مقرر گردید در مقطع کارشناسی ۵ نیمسال تحصیلی (علاوه بر سقف ۲۰ نیمسال مجاز) و در مقطع کارشناسی ارشد پیام نور ۳ نیمسال تحصیلی (علاوه بر سقف ۱۰ نیمسال مجاز) به سنوات تحصیلیدانشجویان اضافه شد.در نیمسال های اضافی شهریه ثابت مصوب هیات امنا با ضریب ۱.۲۵ اخذ می گردد.
این مصوبه شامل دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می نمایند نخواهد شد.
برهمین اساس سنوات تحصیلی دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند برای ورودی های قبل از سال ۹۰ در مقطع کارشناسی ۱۲ نیمسال (۶ سال) و برای ورودی های ۹۰ و ۹۱ به بعد ۵ سال (۱۰ نیمسال) خواهد بود.
همچنین سنوات تحصیلی مجاز دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیام نور که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند ۳ سال (۶ نیمسال) می باشد
این بخشنامه از تاریخ ابلاغ در کلیه مراکز پیام نور لازم اجرا می باشد.

نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 15 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مهلت ثبت نمرات میان ترم نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۲-۹۱ دانشگاه پیام نور تمدید شد
رییس مرکز آزمون دانشگاه پیام نور در گفتگوی تلفنی با اخبار پیام نور (PnuNews.com)  تمدید مهلت ثبت نمرات میان ترم نیمسال دوم ۹۲-۹۱ دانشگاه پیام نور را تایید کرد.
بهنوش سلیم بهرامی گفت: با توجه به اینکه برخی از اساتید بدلیل تغییر در تقویم آزموشی دانشگاه نمرات میان ترم این نیمسال را در سیستم گلستان ثبت نکرده اند،امکان ثبت نمرات میان ترم مجددا در روزهای شنبه یکشنبه و دوشنبه هفته آینده فراهم خواهد شد
بهرامی همچنین افزود:پس از تاریخ های تعیین شده ثبت نمره میان ترم تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نخواهد بود
بدین ترتیب سیستم گلستان در تاریخ های ۱۱ ، ۱۲ و ۱۳ خرداد ۹۲ برای ثبت نمرات میان ترم دانشجویان کارشناسی مجدد باز خواهد شد
فرصت ثبت نمره میان ترم برای دانشجویان کارشناسی ارشد در این نیمسال تا چهارم تیرماه 92 تعیین شده است
این مسوول دانشگاه پیام نور همچنین وعده داد مشکلات بوجود آمده در اعلام نمرات آزمون های الکترونیکی به زودی رفع خواهد شد و دانشجویان نگران این موضوع نباشند .

نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 7 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

رییس دانشگاه پیام نور تاكید كرد: تبعیض میان فارغ التحصیلان پیام نور با دیگر دانشگاه های دولتی در استخدام های سازمان ها و ارگان ها از دیدگاه دیوان عدالت اداری، تخلف محسوب می شود.
به گزارش اخبار پیام نور (PnuNews.com) حسن زیاری افزود: درس خواندن و نمره آوردن در دانشگاه پیام نور بسیار سخت تر از دانشگاه های حضوری است زیرا این دانشگاه، كتاب محور و محتوا محور است و دانشجو برای امتحان باید تمام كتاب را بخواند درحالیكه در دیگر دانشگاه ها یا جزوه و یا بخش هایی از كتاب كه استاد آنها را تدریس كرده است به دانشجو تكلیف می شود.
وی افزود: با وجود این سختی ها متاسفانه بعضی دستگاه ها در آگهی های استخدام خود مطالبی را عنوان می كنند كه فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی به استثنای پیام نور را جذب می كنند كه این كار تخلف است.
زیاری خاطرنشان كرد:دانشگاه پیام نور یك دانشگاه دولتی است كه مدارك فارغ التحصیلی آن در داخل و خارج كشور مورد تایید و معتبر است. وی تصریح كرد كه با پیگیری های دانشگاه پیام نور، دیوان عدالت اداری و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به صورت رسمی و كتبی اعلام كرده اند كه هر دستگاهی كه از استخدام فارغ التحصیلان پیام نور خودداری كند تخلف كرده و بالاترین مقام آن دستگاه باید در این رابطه پاسخگو باشد. / منبع : ایرنا
 .
 

نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 4 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀